
Régen elmúltak már azok az idők, amikor a diákok a tanulmányi
osztályon vagy a tanároknál iratkoztak fel személyesen a vizsgákra, és a
könyvtárban folytattak hosszas kutatómunkát egy házi dolgozathoz. Ma néhány
kattintással el lehet intézni a vizsgajelentkezést, hallgatói jogviszony
igazolást lehet rendelni, a tanárok többségét hajkurászás helyett e-mailben is
el lehet érni, ami rendkívül praktikus, hiszen tér- és időbeli távolságtól
függetlenül tehetjük meg mindezt. A hallgatótársakkal való kapcsolattartás is
leegyszerűsödött: szinte mindenki elérhető a Facebookon, és másodperceken belül
akár több embertől is kaphatunk választ felmerülő kérdésünkre, legyen szó házi
feladatról, egy tanár oktatási stílusáról vagy tanulmányi ügyekről. A közösségi
oldalak nagyban hozzájárulnak az egyetemi programok széleskörű
népszerűsítéséhez, hiszen akár több száz embert is meg lehet hívni egy
virtuálisan létrehozott eseményre. Ennek ellenére az egyetemi kommunikációt a
virtuális világ nem csak támogatja, de helyenként le is rombolja.
Az elektronikus levelezés hatására a személyes kommunikáció
a tanárok és a diákok között gyorsan megritkulhat, így az egyetem azzá lehet,
aminek sokan képzelik: egy nagy, névtelen olvasztótégely, ahol a tanárok nem
látnak túl a masszán, amit a diákok alkotnak. Az elektronikus ügyintézés pedig
néha több bajjal jár, mint előnnyel, hiszen ha még el is tekintünk a technika
(mindig a legrosszabb pillanatban felbukkanó) ördögétől, egyfajta nyelvi
romlással akkor is jár. A személyes ügyintézés során a végtelen türelem
gyakorlása mellett a hallgatók jártasságot szereznek az adminisztratív ügyek
intézésében, ami a további életük elengedhetetlen részévé válik a nyugalmas
gimnáziumi évek után, és ha erre nincsenek rákényszerülve, akkor ez a
mindennapokban is akadályt jelenthet.
Az internet hideget és meleget egyaránt kap, azonban
szerencsére nemcsak mint elsődleges szókincs és helyesírás- pusztító szörny
jelenik meg, hanem egy olyan rugalmas interaktív kommunikációs teret is
szolgáltat, ami az egyetemisták életét nagy mértékben megkönnyíti.
Még akkor is, ha lefagy a tanulmányi rendszer
tárgyfelvételkor.
Írta: Kaszás Bianka
Sára
(kép forrása:http://freedigitalphotos.net)
(kép forrása:http://freedigitalphotos.net)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése